
Przedstawicielka kadry opiekuńczo – wychowawczej wraz z uczestnikiem 11-19 Hufca Pracy w Słupsku, dnia 26 maja wzięli udział w I Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Metodycznej pt. „Teorie i Praktyki Kultury Gier Cyfrowych” organizowanej pod hasłem: „Granie/Odgrywanie/Wygrywanie jako praktyki społeczne”.
Sympozjum zorganizowano przez Instytut Pedagogiki Akademii Pomorskiej oraz Szkołę Doktorską Akademii Pomorskiej. Spotkanie zainaugurowała Dyrektor Instytutu Pedagogiki dr hab. Anna Babicka-Wirkus , prof. Akademii Pomorskiej oraz Pan Marek Goliński Wiceprezydent Miasta Słupska. W ramach konferencji skupiono się m.in. na zagadnieniach i obszarach tematycznych dotyczących: gier w kontekście refleksji estetycznej, zabawie jako źródle kultury, graniu jako rytuale i/lub praco-zabawie. Analizowano tak interesujące zagadnienia jak gry edukacyjne vs edukacja przez gry oraz rozpatrywano też ciekawe kwestie, np. czy gry cyfrowe mogą być jeszcze grami edukacyjnymi. Intrygująca dla uczestników była dyskusja na temat polityczności i ideologiczności gier komputerowych. Spotkanie teoretyków z praktykami miało szczególną wartość poznawczą oraz dydaktyczno-metodyczną. Podkreślano, że gry komputerowe funkcjonują jako zjawisko kulturowe, takie samo jak literatura czy film. Są powszechne, ogólnodostępne, produkowane na skalę komercyjną. Największą popularność zyskały wśród dzieci i młodzieży - są nieodłącznym elementem ich stylu życia oraz wyrazem panującej mody i obowiązujących trendów. Występujący na konferencji ujęli temat w wielu atrakcyjnych aspektach podkreślając wielokrotnie, że odpowiednio zaprojektowane i przetworzone gry stają się doskonałym źródłem wiedzy i rozrywki, a wykorzystywane w procesie edukacji stwarzają liczne możliwości stymulowania rozwoju intelektualnego i emocjonalnego. Niestety badania wskazują, że wiele dostępnych gier zawiera treści zdecydowanie nieprzeznaczone dla dzieci. Przesycone agresją i przemocą gry prowadzą do wzrostu poziomu agresji u najmłodszych graczy i utraty wrażliwości na realną przemoc wobec innych ludzi. Mogą też powodować zanikanie pozacyfrowej aktywności młodych ludzi, co w konsekwencji prowadzi do zaburzenia relacji rówieśniczej „w realu” oraz deficytów rozwojowych. Przeciwdziałać temu mogą poprawne relacje w rodzinie oraz edukacja cyfrowa tak szkolna jak i domowa.
Autor tekstu: Marzena Kutwa
Autor zdjęć: Marzena Kutwa