
15 marca 2021 r. każdego roku przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. Data ta upamiętnia ważne przemówienie prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna F. Kennedy’ego, które zawierało cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa, do reprezentacji.
Wychowawca z 11-19 Hufca Pracy w Słupsku zapoznał uczestników z ważnymi wydarzeniami dotyczącymi historii Światowego Dnia Konsumenta. Młodzież dowiedziała się, że ustawę o sprzedaży dóbr wprowadzono w życie w 1893 r. Zwrócono uwagę na to, iż każdy z nas jest konsumentem i posiada prawa konsumenckie. Polegają one m.in. na tym, iż powinniśmy mieć wiedzę o tym, czy produkty i usługi, które kupujemy są zgodne z opisem, w jakim stopniu odpowiadają obowiązującym standardom jakości, a także czy były sprzedawane bez długiego łańcucha pośrednictwa. Przedstawiono uczestnikom osiem uniwersalnych praw przysługujących konsumentom niezależnie od tego, w jakim kraju mieszkają. Wymieniono m.in. prawo do zaspokojenia podstawowych potrzeb, wyrażania opinii, które mają wpływ na kształtowanie polityki konsumenckiej, zadośćuczynienia czy zdrowego środowiska naturalnego.
Dodatkowo przedstawiono młodym ludziom formę umów zawieranych na odległość przez nabywców czyli przez Internet, z katalogu wysyłkowego, przy użyciu telefonu czy faksu. Omówiono szczegółowe uprawnienia użytkowników. Uczestnicy mieli okazję opowiedzieć o swoich doświadczeniach konsumenckich. Chętnie i z zaciekawieniem słuchali wypowiedzi i rad jak stać się świadomym konsumentem. Pouczono młodzież, że powyższe prawa można znaleźć w art. 76 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
Autor zdjęć: Małgorzata Pakos