• Kontrast strony

Asertywność to umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i poglądy, nie lekceważąc przy tym uczuć oraz przekonań innych osób. W sytuacjach konfliktowych umiejętności asertywne pozwalają osiągnąć kompromis bez poświęcania własnej godności i rezygnacji z uznawanych wartości. Asertywność stanowi kluczową umiejętność w sytuacjach, w których musimy oprzeć się naciskom ze strony pojedynczej osoby lub grupy np. w sprawie picia alkoholu, palenia papierosów czy zażywania narkotyków. Jest również przydatna w sytuacjach przemocy szkolnej. I nie chodzi tu jedynie o przemoc fizyczną, ale także psychiczną, taką jak np. dokuczanie i przezywanie.

Osoby asertywne potrafią stawiać granice i mówić "nie" w sytuacjach, które powodują u nich dyskomfort – bez odczuwania przy tym wyrzutów sumienia, złości albo lęku. W oczach rówieśników uchodzą za osoby silne i takie, którym dokuczanie nie wyrządza krzywdy, więc nie ma sensu go stosować. Brak asertywności najczęściej jest wynikiem lęku, niskiej samooceny, braku pewności siebie oraz poczucia własnej wartości. Jedni mają naturalną zdolność dbania o siebie i własne interesy, inni powinni się tego nauczyć, by nie być wykorzystywanym przez swoje najbliższe otoczenie.

Mając to na uwadze 15 lutego 2018 roku doradca zawodowy z Młodzieżowego Centrum Kariery w Bielsku Podlaskim zorganizował spotkanie z młodzieżą uczącą się w trzecich klasach Gimnazjum Nr 1 im. Niepodległości Polski w Bielsku Podlaskim. W trakcie zajęć uczestnicząca w nich młodzież zapoznała się z trzema podstawowymi typami zachowań interpersonalnych, czyli uległymi, agresywnymi oraz asertywnymi. Nauczyła się je rozpoznawać, rozróżniać i dostrzegać ich konsekwencje w życiu codziennym. Poprzez udział w szeregu indywidualnych i grupowych ćwiczeń oraz gier i zabaw o charakterze edukacyjnym miała również możliwość poznania własnych zalet, wad i systemów wartości oraz uświadomienia sobie ich roli w życiu codziennym.

Podczas spotkania doradca zawodowy starał się uświadomić młodzieży wagę samodzielnego podejmowania decyzji i ponoszenia za nie pełnej odpowiedzialności. Na życzenie gimnazjalistów zostały także przeprowadzone i przeanalizowane testy służące do samooceny zdolności, cech osobowości, zainteresowań i wartości zawodowych, które pozwoliły im na lepsze poznanie siebie oraz zwiększenie pewności siebie i poczucia własnej wartości.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.