• Kontrast strony

12 uczestników z Hufca Pracy w Chełmie od 5 do 11 lipca przebywało na obozie wypoczynkowym „Szlakiem ginących zawodów” w Białej Podlaskiej. Wyjazd zorganizowano w ramach akcji „Aktywny wypoczynek z OHP – 2021”.

Zapraszamy do przeczytania relacji w wypoczynku.

Mieszkaliśmy w przytulnym internacie Europejskiego Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Białej Podlaskiej, który był doskonałą bazą wypadową do zwiedzania regionu. Zwiedzaliśmy dużo, poznając ciekawą historię regionu, różnorodność kulturową i religijną oraz najważniejsze atrakcje turystyczne.

Fort VI Twierdzy BrzeskiejKodeń Sanktuarium Matki Bożej Kodeńskiej

Odwiedziliśmy między innymi kościół z XVII w. w miejscowości Hanna, zabytkową cerkiew w Kostomłotach, Monaster - Stauropigialny Klasztor Św. Onufrego w Jabłecznej, Sanktuarium Matki Bożej Kodeńskiej z pięknymi ogrodami klasztornymi w miejscowości Kodeń. Zobaczyliśmy też Fort VI Twierdzy Brzeskiej w Koroszczynie – Terespolu.

Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu 4

Zwiedziliśmy również dwa muzea. Pierwszym z nich było Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. Muzeum znajdujące się w zespole pałacowo-parkowym z połowy XIX wieku zachwyciło nas działem Budownictwa Wiejskiego (Skansen), Techniki Rolniczej, Etnograficznym i Historyczno-Artystycznym. W Białej Podlaskiej odwiedziliśmy Muzeum Południowego Podlasia, gdzie oprócz obejrzenia wystaw braliśmy udział w warsztatach wytwarzania papieru czerpanego.

Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu 5

Dużą atrakcją była wycieczka do Białowieży. Przemierzając szlak w Rezerwacie Ścisłym Białowieskiego Parku Narodowego poznaliśmy ciekawe opowieści przewodników dotyczące sekretnego życia zwierząt i roślin. Mieszkańców Puszczy Białowieskiej mieliśmy okazję zobaczyć w Rezerwacie Pokazowym Żubrów. Z bliska mogliśmy przyjrzeć się żubrom, wilkom, jeleniom, rysiom, dzikom i bardzo dziwnym zwierzętom – żubroniom.

Świat roślin poznaliśmy też w innym miejscu – Ziołowym Zakątku w miejscowości Korycin. W tym miejscu zrobiliśmy również zakupy – ekologiczne przyprawy, powidła i zioła.

Ziołowy Zakątek 3

W czasie obozu braliśmy udział w bardzo ciekawych zajęciach i warsztatach zorganizowanych na terenie Europejskiego Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Roskoszy. Dzięki uprzejmości pracowników ECKiW zwiedziliśmy wioskę ginących zawodów, poznaliśmy ciekawostki dotyczące zawodów tkacza, kowala, rymarza, kołodzieja, strzecharza, kamieniarza, zduna, piekarza i cukiernika.

W cukiernictwie testowaliśmy swoje umiejętności. Pod okiem instruktorek piekliśmy pyszne kołacze, korowaje, chleby, chałki, drożdżówki, rogale i sękacza. Drugie zajęcia warsztatowe dotyczyły garncarstwa. Po instruktażu z zakresu przygotowania gliny i obsługi koła garncarskiego powstały piękne miseczki w kształcie serca, talerzyk, świecznik i dzbanki. Warsztaty cukiernicze i garncarskie sprawiły nam dużo przyjemności i pokazały, że każdy z powodzeniem może wykonywać czynności, z którymi na co dzień nie ma do czynienia.

Tydzień spędzony na obozie to również relaks, zabawy, gry i integracja. Chętnie wrócilibyśmy do Białej Podlaskiej. Już tęsknimy za pysznymi daniami serwowanymi przez panią Kasię. Mamy nadzieję, że za rok znowu uda się nam wyjechać na obóz. Tym razem zamówimy sobie jednak mniej upalną pogodę, w przeciwnym wypadku wypijemy cały zapas wody ECKiW.

Mecz

Monika Baranowicz

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.