23 marca br. w ramach II Forum Doradztwa Zawodowego „Wektor wyboru” odbyła się w formie zdalnej konferencja pod nazwą „Jak realizować szkolne doradztwo zawodowe w warunkach pandemii”.
Inicjatorem przedsięwzięcia i organizatorem spotkania była trzyletnia Szkoła Branżowa I Stopnia „Wektor” w Bydgoszczy oraz jednostki OHP z Bydgoszczy. Konferencja odbyła się z udziałem gości honorowych: Wojewódzkiego Komendanta Kujawsko-Pomorskiej WK OHP w Toruniu Pani Anety Mądrzejewskiej oraz pracownika naukowego z Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Pana dr Łukasza Brzezińskiego.
Konferencja adresowana była przede wszystkim do pracowników szkół podstawowych, realizujących zadania doradztwa zawodowego, a w szczególności do szkolnych doradców zawodowych i pedagogów. Jej celem było przybliżenie metod i technik pracy z młodzieżą przy wykorzystaniu narzędzi zdalnych w zakresie wsparcia w podejmowaniu trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych.
Uczestnicy spotkania poznali źródła, z których można czerpać zasoby niezbędne do prowadzenia poradnictwa zawodowego dla młodzieży, zarówno tradycyjne (drukowane publikacje), jak i metody wykorzystujące nowoczesne technologie – interaktywne gry dydaktyczno-diagnostyczne, Planery Kariery czy aktualne opisy zawodów.
Jednym z elementów konferencji było wystąpienie doradcy zawodowego bydgoskiego MCIZ Marcina Błażkow. Doradca omówił zasady tworzenia rzetelnej i trafnej informacji zawodowej, którą można przekazać młodzieży podczas zajęć online. Zaakcentowana została też rola portalu „Do kariery” współtworzonego przez OHP. Przedstawił również wnioski z raportu dotyczącego zdrowia psychicznego polskich nastolatków w nauce zdalnej, opracowanego przez Fundację Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii. Szczególnie niepokojące w tym raporcie są informacje dotyczące trudności w samodzielnej nauce i problemów związanych z poczuciem izolacji społecznej. Doradca rekomendował dążenie – w miarę możliwości i przy zachowaniu niezbędnych środków bezpieczeństwa – do tradycyjnych spotkań „face to face” z uczniem, co pozwoli na nawiązanie relacji umożliwiającej prowadzenie procesu doradczego i podtrzymanie motywacji ucznia.
Sytuacja ograniczeń pandemicznych jest wielkim wyzwaniem w każdej dziedzinie życia. Szkolne doradztwo zawodowe, jako integralny element edukacji i kształcenia osobowościowego młodego człowieka musi wychodzić naprzeciw oczekiwaniom ucznia, ale nie może być czynnikiem utrudniającym funkcjonowanie młodzieży w realiach zdanego nauczania.