• Kontrast strony

Współczesny pracodawca, który poszukuje nowego pracownika bardzo często wymaga od niego kreatywności. Zastanowić się zatem należy czy młodzież, która już niebawem wejdzie na rynek pracy wie czym jest owa kreatywność i czy potrafi myśleć kreatywnie, aby sprostać oczekiwaniom przyszłego pracodawcy. W czasach, gdy młody człowiek bombardowany jest mnogością gotowych rozwiązań podawanych przez rozmaite aplikacje i portale internetowe rozwój twórczego myślenia u dzieci i młodzieży zostaje często zahamowany. Sytuacja taka jest wysoce niepokojąca, gdyż brak kreatywności u młodego człowieka kształtować w nim może postawę bierności i niechęci do poszukiwania nowych rozwiązań zarówno w życiu osobistym, jak i na płaszczyźnie zawodowej. Tu zatem bardzo ważne zadanie stoi przed wychowawcami, nauczycielami i instruktorami. Należy zapoznać młodzież z pojęciem i rozumieniem kreatywności, ale również uczyć jej na przykładach, pokazywać ścieżki wielu rozwiązań dla jednego problemu.

27 lutego br. w Zespole Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej odbył się trening kreatywności, który rozpoczął się burzą mózgów dotyczącą pojęcia kreatywności i procesów twórczych. Uczestnicy słyszeli pojęcia takie jak kreatywność, twórczość, nie potrafili określić jednak czy są osobami kreatywnymi. Aby pokazać młodzieży, że każdy człowiek jest z natury osobą twórczą przedstawiono uczniom zadanie: zbudowanie jak najwyższej wieży z użyciem makaronu spaghetti i plasteliny, która po wyznaczonym czasie musiała stać stabilnie przez 1 minutę. Młodzież została podzielona na dwie losowo dobrane grupy i zabrała się do pracy. Początkowo uczestnicy nie wiedzieli od czego mają zacząć, brakowało pomysłu na konstrukcję, po chwili jednak rozpoczęli pracę. Pomimo porażki jednej z grup, nie poddali się, zmienili koncepcję i w efekcie końcowym wykonali zadanie.

Podczas zajęć młodzież przypomniała sobie, że korzystanie z gotowych pomysłów i rozwiązań nie sprawia tyle samo satysfakcji jak znalezienie rozwiązania samodzielnie, stworzenie czegoś od podstaw do końca- choćby to była wieża z makaronu. Trening kreatywności był nie tylko rozbudzeniem na nowo twórczości, był również doskonałą okazją do zacieśnienia relacji w grupie, budowania zaufania do siebie wzajemnie oraz uruchomienia procesów integracyjnych.

osiwwasilkow treningkreatywnosci 05032020 2 osiwwasilkow treningkreatywnosci 05032020 3

Autor tekstu i zdjęć: Elżbieta Kochanowicz-Klej – st. wychowawca OSiW w Wasilkowie

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.